رضوان انصاری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 320-325
چکیده
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با استفاده از چکلیستی که روایی آن پیشتر تأیید شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. این چکلیست شامل 4 بعد کیفیت محتوا، طراحی، سازماندهی و کاربرپسندی وبسایتها بود. برای اولویتبندی کیفیت وبسایتها، به هر معیار این ابعاد، نمرهای از 5-1 توسط متخصصان اختصاص یافت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Excel استفاده گردید.یافتهها: وبسایتهای مورد بررسی، به طور متوسط 81 درصد از معیارهای محتوا، 85 درصد از طراحی، 89 درصد از سازماندهی و 77 درصد از کاربرپسندی را در طراحی خود رعایت کرده بودند. به طور کلی، درصد نمرات کسب شده در ابعاد چهارگانه، از 74 تا 90 درصد از حداکثر نمره قابل کسب در هر بعد متغیر بود.نتیجهگیری: وبسایتهای پژوهشکدهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، از نظر رعایت ابعاد کیفیت وبسایت در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. با این وجود، جهت افزایش کارایی و بهرهوری، پژوهشکدهها باید در طراحی وبسایتهای خود سایر معیارهای کیفی مغفول مانده را نیز رعایت نمایند.
لیلا احمدیان؛ صدریه حاج اسمعیل گوهری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 71-77
چکیده
مقدمه: مطالعات متعددی سیستمهای اطلاعات سلامت را ارزیابی نموده، اما اغلب مطالعات از قالب استانداردی برای گزارش یافتهها استفاده نکردهاند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان مطابقت مقالات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت به چاپ رسیده در مجلات فارسی با دستورالعمل گزارش مطالعات ارزیابی انفورماتیک سلامت (Statement on Reporting of Evaluation Studies ...
بیشتر
مقدمه: مطالعات متعددی سیستمهای اطلاعات سلامت را ارزیابی نموده، اما اغلب مطالعات از قالب استانداردی برای گزارش یافتهها استفاده نکردهاند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان مطابقت مقالات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت به چاپ رسیده در مجلات فارسی با دستورالعمل گزارش مطالعات ارزیابی انفورماتیک سلامت (Statement on Reporting of Evaluation Studies in Health Informatics یا STARE-HI) بود. روش بررسی: در مطالعه مروری حاضر، مقالات مرتبط با ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت توسط یک چکلیست، با 51 اصل دستورالعمل STARE-HI مطابقت داده شد. این مقالات با استفاده از ترکیب دو دسته کلید واژه مربوط به مطالعات ارزیابی و سیستمهای اطلاعات سلامت بدون محدودیت زمانی تا سال 1391 از پایگاههای فارسی Iranmedex، Magiran و SID استخراج شد. در نهایت، دادهها بر اساس 13 بخش اصلی دستورالعمل دستهبندی و گزارش گردید. یافتهها: از مجموع 727 مقاله بازیابی شده از پایگاهها، 36 مقاله با اهداف پژوهش مرتبط بودند. بخش مقدمه در همه مقالات آمده بود، اما بخش سهم نویسندگان و تضاد منافع در هیچ مقالهای ذکر نشده بود. میانگین رعایت اصول دستورالعمل در کل مقالات مورد مطالعه 40/71 درصد، کمترین آن 94/52 درصد و بیشترین آن 35/82 درصد بود. نتیجهگیری: شیوه نگارش و ساختار مطالعات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت نیاز به ارتقا دارد. با ذکر اطلاعات ضروری در مقالات و استفاده از دستورالعمل موجود در طراحی راهنمای نویسندگان مجلات، میتوان کیفیت گزارش مطالعات در این حوزه را بهبود بخشید. بهبود شیوه گزارش مقالات میتواند باعث به کارگیری بیشتر و بهتر نتایج پژوهشهای انجام شده و افزایش استناد به آنها گردد.
صدیقه عابدی؛ رضا خواجویی؛ لیلا احمدیان؛ سارا کاوه
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 392-399
چکیده
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی کشور بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که در زمستان سال 1391 خورشیدی به صورت مقطعی بر روی 14 وب سایت گروههای مذکور انجام شد. اقلام اطلاعاتی با استفاده از یک فرم گردآوری دادهها جمعآوری شد که روایی آن مورد تأیید سه نفر متخصص انفورماتیک پزشکی قرار گرفته بود. میزان ضرورت اقلام در یک جلسه گروه متمرکز بررسی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این پژوهش در کل 36 عنوان اقلام اطلاعاتی موجود در 14 وب سایت مورد مطالعه استخراج شده و در شش گروه اطلاعات رشته، اساتید، پژوهشی، آموزشی، عملکرد گروه، و سایر طبقهبندی شدند. بیشترین موارد مربوط به اطلاعات آموزشی و پژوهشی ( هر کدام 22 درصد)، وکمترین مربوط به اطلاعات رشته (8 درصد) میباشد. هشتاد و سه درصد از عناصر موجود در وب سایتها توسط گروه متمرکز ضروری شناخته شدند. نتیجهگیری: عناصر اطلاعاتی وب سایت گروههای آموزشی مختلف هم از نظر عناوین استفاده شده و هم از نظر نوع محتوای اطلاعاتی متفاوت میباشند. این تفاوت میتواند باعث پایین آمدن کارآیی استفاده و سردرگمی کاربران در یافتن اطلاعات گردد. نتایج این تحقیق میتواند برای گروههای آموزشی، مسئولین وبسنجی دانشگاهها و طراحان وب سایتها در طراحی و ارتقا وب سایتها مفید واقع شود.
ژیلا آقارضایی؛ رضا خواجویی؛ لیلا احمدیان؛ لاله آقارضایی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: سیستمهای اطلاعات سلامت، قابلیت ارتقای کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی را دارند. سیستم اطلاعات آزمایشگاه از جملهی این سیستمها میباشد. با وجود فواید این سیستم، مطالعات نشان دادهاند که طراحی برخی از آنها باعث ایجاد مشکلاتی در تعامل کاربران با سیستم گردیده است. هدف این مطالعه، ارزیابی کاربردپذیری این سیستم برای شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: سیستمهای اطلاعات سلامت، قابلیت ارتقای کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی را دارند. سیستم اطلاعات آزمایشگاه از جملهی این سیستمها میباشد. با وجود فواید این سیستم، مطالعات نشان دادهاند که طراحی برخی از آنها باعث ایجاد مشکلاتی در تعامل کاربران با سیستم گردیده است. هدف این مطالعه، ارزیابی کاربردپذیری این سیستم برای شناسایی این مشکلات بود.روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که با استفاده از روش ارزیابی هیوریستیک (Heuristic) به بررسی سیستم اطلاعات آزمایشگاه مورد استفاده در 60 بیمارستان کشور پرداخت. این مطالعه از مرداد تا آبان ماه 1391 انجام شد. دسترسی به سیستم در بیمارستان آموزشی باهنر کرمان صورت گرفت. در این ارزیابی، مشکلات کاربردپذیری موجود در قسمتهای مختلف سیستم اطلاعات آزمایشگاه (پذیرش سرپایی، پذیرش بستری، دریافت نمونه و جوابدهی) شناسایی گردید و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دادهها با یک فرم استاندارد طراحی شده بر اساس روش هیوریستیک گردآوری شد. روایی محتوایی فرم توسط سه نفر متخصص انفورماتیک پزشکی تأیید شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 16 انجام گرفت.یافتهها: در این ارزیابی، 162 مشکل شناسایی گردید. بیشترین تعداد مشکلات مربوط به مؤلفهی انعطافپذیری و کارایی و کمترین تعداد، مربوط به مؤلفهی کمک به کاربران در تشخیص، شناسایی و اصلاح خطاها بود. بیشترین تعداد مشکل، مربوط به بخش سرپایی سیستم با 51 مورد و کمترین، مربوط به بخش دریافت نمونهی آن با 29 مورد بود.نتیجهگیری: طراحی بسیاری از سیستمهای اطلاعات سلامت موجود، با وجود استفادهی گسترده در سطح کشور، دارای مشکلات کاربردپذیری است که میتواند کیفیت تعامل کاربران با سیستم و در نتیجه پیامد مراقبت را تحت تأثیر قرار دهد. رعایت استانداردها و قواعد موجود در طراحی رابط کاربرهای سیستمهای اطلاعاتی مانند هیوریستیکهای ذکر شده در این مطالعه میتواند باعث کاهش مشکلات گردد.واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات آزمایشگاه؛ خطاهای پزشکی؛ ارزیابی؛ رابط کاربر